سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کابل برق

کابل برق ویژگی‌های مختلفی دارند. تفاوت در ویژگی‌ها موجب تنوع این محصول شده است. مهم‌ترین مشخصات یک کابل برق شامل موارد زیر است.

  • هادی کابل می‌تواند شکل‌های گوناگونی داشته باشد. هر یک از این شکل‌ها نماد خاص خود را دارند. گرد تک رشته (RE)، گرد چند رشته (RM)، مثلثی شکل تک رشته (SE) و مثلثی چند رشته با نماد (SM) شکل‌های مختلف هادی کابل برق هستند.
  • دیگر مشخصه‌ی کابل‌های برق جنس و تعداد لایه‌های عایق آن‌هاست. عایق کابل برق می‌تواند از جنس پلاستیک، پی‌وی‌سی یا پروتودور، پلی‌اتیلن، تفلون یا کاغذ‌های آغشته به روغن مخصوص باشد.
  • رنگ عایق کابل برق دیگر مشخصه‌ی این وسایل است. برای تشخیص آسان‌تر سیم کابل‌ها از یکدیگر، عایق‌ها را در رنگ‌های متنوعی انتخاب می‌کنند. رنگ‌های سبز، سیاه، زرد، آبی و قهوه‌ای رنگ‌هایی هستند که برای عایق‌ها انتخاب می‌شوند و بر اساس استاندارد از مفهوم خاصی برخوردارند.
  • مشخصه‌ی دیگر کابل‌های برق نوع غلاف یا زره آن‌هاست. غلاف‌ها برای محافظت از کابل برق در برابر عوامل خارجی روی کابل قرار می‌گیرند و انواع مختلفی دارند. غلاف بافته شده، یکپارچه و موج دار بدون درز انواع آن هستند. غلاف‌ها از متریال مختلفی چون PVC، مس، روی اندود، آلومینیوم و سرب و فولاد ساخته می‌شوند.
  • کابل‌های فشار ضعیف: این کابل‌ها برای سطح ولتاژ 600 تا 1000 ولت تولید می‌شوند. از کابل‌های فشار ضعیف برای کاربرد‌هایی چون روشنایی منازل و انتقال نیروی محرکه به الکترو موتور‌ها استفاده می‌شود‌.
  • کابل‌های فشار متوسط: این کابل‌ها در سطح ولتاژی 1 تا 36 کیلو ولت هستند. این دسته کابل برق‌ها در مناطق شهری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کابل‌های فشار قوی: این مدل از کابل‌ها در سطح ولتاژی بالای 36 کیلو ولت قرار دارند.
  • کابل‌های ابزار دقیق: این کابل‌های برق در سیستم‌های کنترلی و برای ارسال و دریافت سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال از سنسور‌ها استفاده می‌شوند. این کابل‌ها معمولا در سطح ولتاژی 24 تا 110 ولت تولید می‌شوند.
  • کابل‌های ساختمانی: این دسته از کابل‌ها خود دارای انواع گوناگونی هستند. وظیفه‌ی این کابل‌ها تقسیم برق در ساختمان است.
  • کابل‌های ضد حریق: این نوع از کابل‌ها که بیشتر در اماکن عمومی قرار دارند، باید مقاوم در برابر آتش، کم دود و خفه کننده‌ی شعله باشند.

هر یک از انواع کابل‌ها نام برده شده در ویژگی‌ها و ساختار با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل کاربرد آن‌ها نیز با هم متفاوت است.

کابل برق

ابعاد و اندازه‌ی کابل‌های برق

 

کابل‌های برق در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی موجود هستند. هر یک از سایز‌های کابل برق کاربرد خاص خود را دارد. برای مثال سایز کابل مناسب برای مدار روشنایی بین 1 تا 5/1 میلی‌متر است‌. برای پریز‌های برق از کابل دوقلو 5/2 میلی‌متری استفاده می‌شود‌.

کابل‌های برق در سایز‌های بزرگ‌تر نیز برای مواردی کاربرد دارند که نیازمند برق بیشتری هستند. مثلا شارژر‌های اتومبیل‌های برقی و اجاق گاز‌های بزرگ به کابل‌ها در اندازه‌ی قطر بزرگ‌تر احتیاج دارند. دیگر کاربرد کابل‌ها در سایز بزرگ برای انتقال برق بین مسافت‌های طولانی است.

انتخاب کابل در سایز متناسب با کاربرد مورد نظر اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا عدم استفاده از کابل مناسب می‌تواند موجب شعله ور شدن آن و آتش سوزی شود. از طرفی انتخاب سایز مناسب کابل برق از مصرف بیش از اندازه‌ی انرژی نیز جلوگیری می‌کند. در صورت نداشتن تخصص و دانش کافی در زمینه‌ی کابل برق، حتما برای انتخاب کابل در اندازه‌ی مناسب از یک متخصص کمک بگیرید.

 

در چه مواردی از سیم برق به جای کابل برق استفاده می‌شود؟

 

سیم‌ها و کابل‌ها کاربردهای منحصر به خود را دارند. حتی هر کدام از این محصولات سیم و کابل خود شامل انواع مختلفی هستند که کاربردهای مخصوص به خود را دارند. اما مهم‌ترین تفاوت سیم و کابل‌ها در میزان جریان عبوری است. زمانی که جریان قوی باشد، سیم‌ها برای عبور آن مناسب نیستند. به همین دلیل از کابل‌ها استفاده می‌شود. قطر هادی سیم‌ها معمولا از کابل‌ها کم‌تر است و به همین دلیل ظرفیت کم‌تری دارند.

تفاوت دیگری که در کاربرد سیم‌ها و کابل‌ها وجود دارد مسافت است. زمانی که مبدا و مقصد مورد نظر برای انتقال برق و… فاصله زیادی داشته باشد،‌ از کابل استفاده می‌شود. البته در فواصل زیاد، معمولا جریان نیز قوی‌تر است. کابل‌ها  مقاومت بیشتری نسبت به سیم‌ها دارند. به همین دلیل حتی برای خطوط تلفن، مخابرات و برق بین شهرهای مختلف از کابل استفاده می‌شود.

در صورتی که اطلاعات کافی در مورد سیم و کابل مناسب برای کاربرد مورد نظر خود ندارید، بهتر است با متخصصین این حوزه مشورت کنید.